lørdag den 28. juni 2008

Fortid, nutid og fremtid.

Skrevet af Martin Laage Kragh

Jeg har det seneste halvandet år ikke rigtig opnået de resultater jeg havde regnet med og håbet på. Det skyldes til dels at motivationen har været svingende og derved har formen og figtherviljen ikke altid være hvor den skulle være. Hvorfor formen ikke har været så god som den burde, er der flere svar på. Ved afslutningen har 2006 sæsonen havde jeg vundet fire DM-medalje og blevet nr.3 til det store norske løb Blodslitet, samtidig kronede jeg sæsonen med en fantastisk 5000m på 16:36. Det er idag over halvandet år siden og siden dengang har jeg ikke løbet under 17:00 på de fem kilometer. Dette tiltrods for at jeg i denne periode af mit liv burde forbedre mig alene ved at blive ældre ;)

Med denne fantastiske rekord i tankerne burde vintertræningen havde været en ren leg i 2006. Men blandt andet en roskilde syge, influenza og en overbelastning udsatte hele tiden den træning der skulle vedligeholde og forbedre tiden fra november. Selvom sæson starten var lige for døren var min form langt fra hvad den havde været i det fantastiske efterår. Det viste sig også at blive til et resultatmæssigt dårligt år. De dage hvor fysikken måske ikke var så ringe enda, viste teknikken sig fra sin knap så gode side, således kunne jeg ved sæsonafslutningen kun tænkte tilbage på et eneste godt løb, et gadeløb i Roskilde hvor jeg satte ny PR på 10km, 36:19. Derfor var det ikke med den største motivation at jeg gik vintertræningen i møde.

Jeg holdt dog benene så meget i gang at jeg stadig blev udtaget til wildcard samlingerne med junioreliten. Til springcup leverede jeg en nogenlunde acceptabel præstation og jeg var faktisk en smule optimistisk med henblik på den kommende sæson. Men bortset fra to gode sprintløb til henholdsvis DM og JWOC udtagelsesløbene, har der ikke været meget at råbe hurra for.

Den sidste måned har dog været ret positiv, jeg føler jeg har trænet ret godt. Dette skyldes måske at jeg har haft sommerferie i de sidste to uger og før det læseferie. Men alligevel har det været anderledes en førhen. Blandt andet har jeg, som de andre i elitegruppen fået Anne Konring til at hjælpe med at lægge en træningsplan. Det har betydet at min motivation for at træne på et højtniveau har fået ordenligt skub i den rigtige retning. Det at der er en som har krav på at vide hvad man går og laver, betyder at man yder den tand mere som er nødvendig. Denne træning og i formenlig højere grad den motivation som jeg har fået herfra, betød at jeg i onsdag (25/6) løb 3000m på 9:42 til en baneturnering i Holbæk. Det var en fantastisk at se at jeg endelig efter så lang en periode, kunne se at jeg igen er på vej tilbage til fordoms stor form. Hvis man sammenligner min tid i onsdag med min rekord på 5000m, viser det sig faktisk at min præstation i onsdags er næsten identisk med den i efteråret 2006. Det kan lade sig gøre ved hjælp af runnersworld calculator:

http://www.runnersworld.co.uk/news/article.asp?UAN=1681

Den kan estimere hvor lang tid du vil bruge på en given distance ud fra en anden tid+distance. Den er selvfølgelig kun generel, den kan jo ikke tage forbehold for om man har speciale i marathon løb eller om du er supersprinter. Alligevel giver den et rigtig godt bud på en tid. Således fortæller den at jeg ville løbe 5000m på 16:40. Dvs. 4 sekunder langsommere end min rekord, hvilket er utrolig tilfredsstillende når jeg langt fra er i topform. Derfor er jeg også optimistisk hvad angår resultater i efteråret, især regner jeg med at gøre det godt til DM Ultralang, som næsten er på hjemmebane. Dog er de største mål for efteråret at løbe de 5000m under 16:36 - Men meget gerne under 16:00.

Nu gælder det først og fremmest en uge på sommerlejr i Göteborg, hvor vi forhåbentlig får lidt dansk metal at glæde os over. Herefter skal jeg næsten en hel måned til USA, her skal jeg bevise over for mig selv, at selvom der er ferie, er der hård træning.

God Sommerferie
Martin.

2 kommentarer:

Timo sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
John, eliteudvalgsformand sagde ...

Allerførst til alle jer E-løbere. En rigtig god ide med denne blog. Så kan alle/hele klubben følge med i jeres træning, løb og andre O-oplevelser.
Til Martin. Jeg er glad for, du har fået motivationen igen. Jeg har nu hele tiden været næsten sikker på, du ville komme igen. Du har altid vist vilje. Held og lykke fremover. Jeg er ekstra glad, hvis ændringen bl.a er pga dit samarbejde med Anne. Jeg hører også I andre er glade for det. Så er klubbens satsning på en betalt coach godt givet ud. Hilsen John Tripax, Eliteudvalgsformand